تغییر پارادایم در درمان دیابت نوع 2 به منظور تمرکز بیشتر بر کاهش وزن

30سپتامبر 2021- یک هیئت بین المللی از متخصصان از چهار مرکز تحقیقاتی معروف دیابت، از جمله مرکز پزشکیUT Southwestern ، مقالات منتشر شده ی فعلی را مرور کرده و توصیه کردند که در درمان دیابت نوع 2 ، باید تغییری اساسی انجام شود تا بر چاقی بیشتر تمرکز شود و کنترل قند خون در مرحله دوم قرار گیرد.

دکتر Ildiko Lingvay، نویسنده اول این مقاله و استاد طب داخلی و علوم جمعیت و داده ها درUT Southwestern ، گفت: مشخص است که چاقی به پیشرفت دیابت کمک می کند. آنچه جدید است این است که به جای تمرکز منحصرا بر کاهش قند خون، ما توصیه می کنیم که روش اصلی درمان دیابت نوع 2 ، درمان چاقی باشد.

محققان اظهار کردند که کاهش 15درصدییا بیشتر از وزن بدن می تواند تأثیر تعدیل کننده ای بر دیابت نوع 2 داشته باشد، نتیجه ای که با هرگونه مداخله دیگر برای کاهش قند خون قابل دستیابی نیست. آنها گفتند: تمرکز جدید مستلزم به روزرسانی دستورالعمل های درمانی فعلی و ارائه ی آموزشهای قابل توجه به پزشکان است. توصیه های این هیئت درThe Lancet منتشر و در کنفرانس انجمن اروپایی مطالعه دیابت ارائه شده است.

دکتر لینگوای، گفت: رویکرد فعلی درمان دیابت بر مطالعات بالینی دهه ی 1980 متکی است که نشان داده بودند، با کاهش قند خون عوارض کمتری در این بیماران ایجاد می شود. نتایج اولیه ی آن زمان از کنترل قند خون به عنوان هدف اصلی پشتیبانی می کرد.

دکتر لینگوای، رهبر یک برنامه تحقیقاتی بالینی فعال در بخش غدد درون ریز را درUT Southwestern ، گفت: مشکل این رویکرد این است که مشکل اصلی را برطرف نمی کند و فرصتی برای معکوس کردن بیماری دیابت ارائه نمی دهد، ما پیشنهاد می کنیم از یک روش پیشگیرانه استفاده کنیم: بیایید علت بیماری دیابت یعنی چاقی را بررسی کنیم.

یافته ی اخیر نتیجه ی تلاش های طولانی مدت دکتر لینگوای برای بررسی بهترین ابزار برای ارائه موثرترین مراقبت های بالینی به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است. او به عنوان یکی از اعضای هیات علمی اولیه در سال 2005، در برنامه ی محققان بالینی و کاربردی سازی شرکت کرد، در ادامه برای درک نقش تجمع تری گلیسیرید در لوزالمعده در نارسایی سلول های بتا و دیابت نوع 2 ، جایزه ی موسسه ملی توسعه حرفه ای سلامت را دریافت نمود.

به گفته ی انجمن دیابت آمریکا، دیابت نوع 2 یک بیماری پیشرونده است که در اثر چاقی یا اختلالات متابولیسمی ایجاد می شود. بیش از 10درصداز جمعیت ایالات متحده مبتلا به دیابت هستند و 1.5 میلیون نفر دیگر هر سال به این بیماری تشخیص داده می شوند.

جراحی چاقی می تواند برای بیماران مبتلا به چاقی موثر باشد، اما همه بیماران به این گزینه دسترسی ندارند. دکتر لینگوای افزود: دستیابی به کاهش وزن پایدار دشوار است. اکثر مداخلات در شیوه زندگی منجر به کاهش تدریجی وزن در طول شش ماه و به دنبال آن بازگشت به وزن اولیه و حتی افزایش وزن طی یک تا سه سال می شود. داروهای جدید و داروهای قبلی کاهش وزن به بیماران کمک می کنند تا در درازمدت بتوانند وزن خود را مدیریت کنند.

محققان همچنین بر اهمیت حمایت بیمه ها برای پوشش درمانهای چاقی و دیابت و کار در زمینه بهداشت عمومی برای افزایش دسترسی به مراقبت و کاهش نابرابری ها تاکید کردند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/09/210930213702.htm